Аверина И. С. Возрастная динамика соотношения генотипа и среды в индивидуальных особенностях памяти школьников. Автореферат диссертации. М., 1983.
Егорова М. С, Семенов В. В. Природа межиндивидуальной изменчивости темперамента и личности. В кн.: Роль среды и наследственности в формировании индивидуальности человека. М., 1988. С. 236-291.
Зырянова Н. М. Генотип-средовые соотношения в изменчивости показателей когнитивной сферы у детей 6-7 лет. Автореферат кандидатской диссертации. М., 1992.
Лурия А. Р. Об измерении психологических функций в процессе развития ребенка. Вопросы психологии, 1962, №3.
Малых СБ. Генетические и средовые детерминанты в изменчивости двигательных функций. В кн.: Роль среды и наследственности в формировании индивидуальности человека. М., 1988, 157-179.
Мозговой В.Д. Исследование факторов биоэлектической деятельности некоторых отделов мозга и их отношение к умственной ативности. Автореферат диссертации канд. психологич. наук. М., 1973.
Равич-Щербо И.В. Предисловие к кн. Роль среды и наследственности в формировании индивидуальности человека. М., 1988. С. 3-13.
Bornstein M., Tamis-LeMonda С. Activities and interactions of mothers and their first born infants in the first six month of life. Child Development, 1990,61,1206-1217.
Bouchard T.J., McGee M. Familial studies in intelligence: A review. Science, 1981, 212, 1055-1059.
Bronfenbrenner U., Ceci S.J. Heredity, environment and the question «How?» - A first approximation. In: Plomin R., McClearn G.E. (Eds.). Nature and Nurture and Psychology. АРА, Washington, 1993, p.325-339.
Buss A., Plomin R. Temperament Theory of Personality Development. N.Y., 1976.
DeFries J. C, Plomin R., Fulker D. W. Nature and nurture during middle childhood. Oxford UK, Cambridge USA, 1994.
Loehlin J. C. Genes and Environment in Personality Development. SAGE publications, London, 1992.
McGue M., Bouchard T.J., Iacono W.G., Lykken D. T. Behavioral genetics of cognitive ability. In: Plomin R., McClearn G.E. (Eds.). Nature and Nurture and Psychology. АРА, Washington, 1993, 59-76.
Nickols R. Twin studies of ability, personality and interest. Homo, 1978,29.
Plomin R., DeFries J.C, Fulker D. W. Nature and Nurture in Infancy and Early Childhood. Cambridge, England, 1988.
Plomin R., DeFries J.C. Loehlin J.C. Genotype-environment interacti-
on and correlation in the analysis of human behavior. Psychological Bulletin, 1977, 84, 309-322.
Plomin R., Denise D. Why are children in the same family so different from one another? Behavioral and Brain Sciences, 1987, 10, 1, 1-16.
Scan S. Developmental theories for the 1990s: Development and individual differences. Child Development, 1992, 63, 1-19.
Scan S., McCartney K. How people make their own environments: A theory of gene-environment effects. Child Development, 1983,54,424-435.
SchiffM., Lewontin R. Education and Class: The irrelevance of IQ genetic studies. Oxford, England, Clarendon Press, 1986.
Schmitz S. Personality and Temperament. In: DeFries J.C, Plomin R., Fulker D.W. Nature and Nurture During Middle Childhood. Oxford, UK, 1994.
Turkheimer E., Gottesman I. Individual differences and the canalization of human behavior. Developmental Psychology, 1991, 27.
Wachs T.D. Specificity of environmental action as manifested in environmental correlates of infant's vastery motivation. Developmental Psychology, 1987, 23, 782-790. К главе11.
Аллагулов Р. И. О возрастной и типологической структуре темперамента в подростковом возрасте. В сб.: Экспериментальные исследования личности и темперамента. Пермь, 1971.
Ананьев Б.Г. Человек как предмет познания. Л., 1969.
Ананьев Б.Г. О проблемах современного человекознания. М., 1977.
Ананьев Б.Г., Степанова Е.И. (ред.) Развитие психофизиологических функций взрослых людей. Л., 1972.
Коротаев А.А. Своеобразие структуры темперамента в младшем школьном возрасте. Новые исследования в психологии, 1974, № 3.
Маствилискер Э.И. Развитие темперамента у детей. В кн.: Очерк теории темперамента. Пермь, 1973.
Мерлин В. С. Очерк интегрального исследования индивидуальности. М., 1986.
Силина Е.А. Лонгитюдинальное исследование структурных связей между свойствами темперамента при переходе от подросткового возраста к юношескому. В сб.: Теоретические основы, прикладное применение и методики дифференциальной психофизиологии. Пермь, 1977.
Baltes P.В. Longitudinal and cross-sectional sequences in the study of age and generation effects. Human Development, 1968, 11.
Bayer L.M., Snyder M.M. Illness experience in the group of normal children. In: Jones M., Bayley N. (Eds.) The Course of Human Development, 1971.
Bayley N. Consistency an variability in the growth of intelligence from birth to eighteen years. Journal of Genetic Psychology, 1949,75, pp. 165-196.
Bayley N. The development of motor abilities during the first three years. In: Jones M., Bayley N. (Eds.) The Course of Human Development, 1971.
Bergman L.R. Some methodological issues in longitudinal research: looking ahead. In: Magnusson D., Casaer P. (Eds.) Longitudinal Research on Individual Development: Present Status and Future Perspectives. Cambridge, 1993, 217-241.
Bergman L.R., Magnusson D. Studying individual development: problems and methods. In: Problems and methods in Longitudinal Research: Stability and Change. Cambridge, N.Y., 1991, 1-28.
FlavellJ. An analysis of cognitive developmental sequences. Genetic Psychology Monographs, 1972, 86, 279 - 350.
Hauspie R. С, Lindgren G. W., Tanner J. M., Chrzastek-Spruch H. Modeling individual and average human growth data from childhood to adulthood. In: Problems and methods in Longitudinal Research: Stability and Change. Cambridge, N.Y., 1991? 28-46.
Jones H. Motor development and coordination in the adolescent. Physical and Behavior growth, 1958, 1, 79-82.
Jones M. Psychological correlates of somatic development. Child Development, 1965, 36, 7, 899-911.
Jones M., Mussen P.H. Self-conceptions, motivations and interpersonal attitudes in early- and late maturating girls. Child Development, 1957, 29, 491-501.
Kagan J. Perspectives on continuity. In: Brim O.G., Kagan J. (Eds.) Constancy and Change in Human Development. Harvard University Press. Cambridge, Massachusetts; London, England, 1980.
Maas H., Molenaar P. Stagewise cognitive development: An application of catastrophe Theory. Psychological Rewiew, 1992,99, 395-417.
Magnusson D. Human ontogeny: a longitudinal perspective. In: Magnusson D., Casaer P. (Eds.) Longitudinal Research on Individual Development: Present Status and Future Perspectives. Cambridge, 1993, 1-25.
McCall R.B. The development of intellectual functioning in infancy and the prediction of later IQ. In: J.D.Osofsky (Ed.) Handbook of infant development. New York, 1979.
McCall R.B. A conceptual approach to early mental development. In: M.Lewis (Ed.) Origins of intelligence: Infancy and early childhood. New York, 1983, pp. 107-133.
Mussen P.H. Some antecedents and consequents of masculine sex typing in adolescent boys. Psychological Monographs, 1960,75, (Whole No 9).
Plomin R., DeFries J.C., Fulker D. W. Nature and Nurture in Infancy and Early Childhood. Cambridge, England, 1988.
Schaefer E.S., Bayley N. Validity and consistency of mother-infant maternal behavior, child behavior and their correlations from infancy through
adolescent. Monographs of the Society for Research in Chile Development, 1963, 28 (Whole no 87).
Schaie K. W. A general model for the study of developmental problems. Psychological Bulletin, 1965,64.
Schaie K. W. Age changes and age differences. Gerontolo^ist, 1967, 7.
Smelser W. Adolescent and adult occupational choice as a function of family socioeconomic history. Sociometry, 1963, 26, 393-396.
Super СМ., Harkness S. The developmental niche: A conceptualization at the interface of child and culture. In: Pierce R.A., Black M.A. Life-span Development: a Diversity Reader. Kendall, 1993, 61-77.
Weinert F.E., Schneider W. Cognitive, social and emotional development. In: Magnusson D., Casaer P. (Eds.) Longitudinal Research on Individual Development: Present Status and Future Perspectives. Cambridge, 1993, 75-94. К главе 12.
ГоловахаЕ.И., КроншА.А., Психологическое время личности. Киев: Наукова думка, 1984.
Кроник A.A. Lifeline и другие. Новые методы психологии жизненного пути. М.: Издательская группа „Прогресс", 1993.
Лурия АР. Вклад Б.М.Теплова в конкретную психологию. В сб.: Психология и психофизиология индивидуальных различий. М.: Педагогика, 1977.
Теплова Б.М. Ум полководца. Избранные труды. М.: Педагогика, 1985. Т.1. С. 223-305.
Умрихин В.В. Развитие советской школы дифференциальной психофизиологии. Москва, Наука, 1987.
Франселла Ф., Банниапер Д. Новый метод исследования личности. Москва, Прогресс, 1987.
Allport G. The Use of Personal Documents in Psychological Science. N.Y., 1942.
Allport G. W. Patterns and Growth in Personality. N.Y., Holt, Rinehart and Winston, 1961.
Atkinson R.L., Atkinson R. C, Smith E.E., Bern D.J. Introduction to Psychology, Harcourt Brace Jovanovich College Publishers, Toronto, Montreal, London,Sydney, Tokyo, 1993.
Bern D.J., Allen A. On predicting some of the people some of the time: The search for cross-situational consistencies in behavior. Psychological Review, 1974,81,506-520.
Frank I. Psychology as a science. Resolving the idiographic-nomothetic controversy. In: Valsiner J. (Ed.) The Individual Subject and Scientific Psychology, N.Y., Plenum Press, 1986.
Grossman KB. From idiographic approaches to nomothetic hypotheses. In: Valsiner J. (Ed.) The Individual Subject and Scientific Psychology, N.Y., Plenum Press, 1986.
ИМЕННОЙ УКАЗАТЕЛЬ*
А Гален 38
Гальтон Ф. 19, 26, 31, 61, 76, 86,
166, 204, 288
Гарднер P. 112, 115
Гарднер X. 90
Гербачевский В.К. 96, 199
Гилфорд Дж. 81,83, 93
Гиппократ 38
Гласе Дж. 27
Головаха Е.И. 290
ГолубеваЭ.А. 133, 140, 184, 195
Грановская Л.Н. 197
Грей Д. 177,192
Гросс О. 41,42, 93
ГуревичК.М. 194
ГэйлА. 177,190,198
Если в тексте учебника имя встречается и в латинском, и в русском варианте, то
Kelly G. The Psychology of Personal Constructs. N.Y., Norton, 1955.
Kreppner K. William L., Stern, 1871-1938: A neglected founder of developmental psychology. Developmental psychology, 1992, 28,539-547.
Malt in M. W. Psychology. Harcourt Brace Jovanovich College Publishers, 1990.
Mischel W. Personality dispositions revisited and revised: A view after three decades. In: L.A.Pervin (Ed.) Handbook of Personality. Theory and Research. The Guilford Press, N.Y., London, 1990, 111-134.
"Nesselroade JR. Interindividual differences in intraindividuial change. In: Collins L.M., Horn J.L. Best Methods for the Analysis of Change, Washington, АРА, 1991.
Nesselroade JR. Intraindividual variability in older adults' depression scores: Some implications for developmental theory and longitudinal research. In: Magnusson D., Casaer P. (Eds.) Longitudinal Research on Individual Development: Present Status and Future Perspectives. Cambridge, 1993, 47-65.
Ross L., Amabile T.M., Steinmetz J.L., Social roles, social control, and biases in social-perception processes. Journal of Personality and Social Psychology, 1977, 35,485-494.
Sattler J. M. Assessment of Children's Intelligence, Philadelphia, W.B.Sa-unders Company, 1974.
Wilson R., Twins: Mental development in the preschool years. Developmental psychology, 1974, 10,580-588.
Аверина И.С. 227
Адорно Т. 63
Айзенк Г. 53, 90, 105, 177,1
Аллагулов Р.И. 261
Анастази А. 30
Ананьев Б.Г. 30,133,134,139,177,
195, 263
Басе А. 94, 106 Белл Р. 170 Берт С. 83, 93 Бине А. 22, 63 Блейлер Э. 43 Бронфенбреннер Ю. 239
В
ВекслерД. 67, 78, 285 Верной Ф. 83, 87 Виндельбанд В. 274 Вирсме Е. 92 Вундт В. 38, 40